Nieuw schooljaar, nieuwe dynamiek

Gedoe in de klas. Groepsopstellingen. Onderwijs. V.O.

Nieuw schooljaar, nieuwe dynamiek. Om letterlijk een beter beeld te krijgen van je klas kun je een groepsopstelling doen. Deze legt bloot wat er aan onrust is en kan er vervolgens voor zorgen dat er balans ontstaat. Ik zal heel in het kort beschrijven hoe het in zijn werk gaat.

Na een voorstelrondje, een korte uitleg over de zgn. systemische wetmatigheden en een verbindende oefening, plaatsen de leerlingen 1 voor 1 hun poppetje in het veld. Op een plek waar zij voelen, ervaren dat ze staan in de klas, in de groep. Een beeldend sociogram dat ter plekke voor iedereen vorm krijgt en zichtbaar wordt.

Veel leerlingen én de mentor vinden dit spannend om te doen. Je snapt wel dat het best confronterend kan zijn, het beeld dat ontstaat. Het maakt zichtbaar wat er in de onderstroom speelt. Dingen die je voelt, maar niet de vinger op kunt leggen…

-Groepjes worden zichtbaar.
-Kinderen die als verbinder tussen de groepjes bewegen.
-Een of meerdere poppetjes staan alleen.
-Iemand kiest bewust om zich buiten de groep te plaatsen.
-Iemand hoopt dat hij/zij niet alleen blijft staan.
-Een ’vriend’ die kiest niet bij jou te staan.
-Kinderen plaatsen een verdrietige emoji bij hun poppetje.
-Mentor voelt zich verantwoordelijk voor het geheel en voor de individuele leerling.
-Mentor wordt geraakt in eigen issues.
-…

Als iedereen zijn poppetje geplaatst heeft, is het stil en kijken we naar t veld om binnen te laten komen wat we zien.

Onze eerste vraag is altijd: “Wat valt jullie op?”
Het eerste antwoord is (bijna) altijd: “Er zijn groepjes.”
Zo pijnlijk zichtbaar, maar moeilijk om meteen hardop uit te spreken dat er kinderen alleen staan…

“Wat zie je nog meer?” Stilte, gedraai, gefriemel, armen over elkaar, weerstand…

Om een lang verhaal kort te maken; er komt een gesprek opgang, uitwisselen van gedachten, ervaringen. Bewustwording. Uitspreken naar elkaar. Kan emotioneel zijn, maar zo waardevol. Het geeft rust. Erkenning van wat er is.
Bij pubers is dit een hele uitdaging want zij zijn vaak bang voor hun positie in de klas. Dan kan het zijn dat er bijna niemand zijn mond opendoet. Gelukkig hebben we voldoende interventies om alsnog de openingen te vinden en beweging te krijgen.

Na en tijdens drie bezoeken van ons heeft de mentor genoeg voer en informatie om mee aan de slag te gaan…

Interessant, he?!
-Wil je dit in jouw klas, laat het weten.
-Wil jij als professioneel (met systemische kennis) opstellingen verzorgen, dan kun je een 1-daagse

MASTERCLASS volgen:
Meer info? Neem contact op.