Groepsopstellingen in de klas
Wil je inzicht krijgen in de dynamiek, de onderlinge verhoudingen in je klas? Voelt iedereen zich wel veilig? En weet je dat zeker? Kún je dat wel zeker weten? Er speelt vaak meer dan je aan de oppervlakte waarneemt.
Heb je het idee dat er leerlingen buitengesloten worden? Dat er af en toe gedoe is onderling? Dat er kinderen niet lekker in hun vel zitten? Zich niet veilig voelen om vragen te stellen? Etc.
D.m.v. een traject met groepsopstellingen kun je de sociale veiligheid bevorderen en/of bestendigen. Een zeer effectieve aanpak!
Met als resultaat een veiliger, sociaal klimaat. Er is ruimte om meer eenheid in je klas te creëren, zodat iedere leerling met een fijner gevoel naar school komt, meer zichzelf durft te zijn en zich gezien voelt. Je weet als geen ander dat dat ook weer een positief effect heeft op de leerresultaten. Naast dat een opstelling actuele verstoringen bloot legt, werkt het ook preventief. En in klassen waar het al goed loopt, wordt de groepscohesie juist bekrachtigd.
Hoe zou het zijn als er eens met een andere blik, een systemische blik, naar jouw klas gekeken wordt?
Door een situatie vanuit systemisch perspectief te bekijken, krijg je meer zicht op wat er écht speelt in je klas. Je ervaart welke drie oerkrachten er werken in de onderstroom, zodat je beter begrijpt wat je al voelde maar waar je nog geen woorden voor had.
Met een groepsopstelling m.b.v. poppetjes krijg je deze dynamiek in je klas in beeld. Door de leerlingen (en jou) uit te nodigen om te vertellen wat ze waarnemen, voor zich op tafel zien, ontstaat er een gesprek, inzicht in hun eigen rol en meer begrip voor (het gedrag van) de ander. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden! Als er in de onderstroom wat ‘aangeraakt’ wordt, dan is dat blijvend. Met als gevolg een betere sfeer, een veiliger gevoel voor elke leerling!
Misschien komt er bij/in de opstelling wel iets bloot te liggen wat niet verwacht wordt of aan gedacht is. Dat kan heel confronterend zijn. Maar… daar ligt wel de oplossing. Daar kun je verder mee als mentor, docent of als schoolleiding. Als het onzichtbare zichtbaar wordt, verschuift er meteen wat in het geheel, in het systeem en dus ook in de lastige klassen.
Als mentor ben jij onderdeel van de dynamiek, van het ‘systeem’.
En met het systeem bedoelen we hier jouw klas of jouw team. Wij begeleiden dit proces, zodat jij je eigen rol en aandeel kunt ervaren en in beeld krijgt.
Wij hebben samen meer dan 40 jaar ervaring in het voortgezet onderwijs, GGZ en jeugdhulpverlening. Wij werken als systemisch specialist binnen onze eigen prakijken en verzorgen groepsopstellingen o.a. in het voortgezet onderwijs in klassen en in (docenten)teams. Met deze rijkelijk gevulde rugzak, kunnen we jou en je klas op een professionele, maar vooral persoonlijk gerichte wijze helpen. Met oog voor elke leerling, de klas als geheel én jou als mentor, docent.
Een traject per klas:
- Voorafgaand het eerste bezoek ontvangt de mentor een vragenlijst m.b.t. de hulpvraag en de beginsituatie.
- Het traject bestaat uit drie bezoeken van 1.5 uur. Tussen deze bezoeken liggen 4-6 weken. Data en tijden in overleg.
- De bezoeken bestaan uit groepsopstellingen en evt. andere interventies.
- In de week voor de tweede en voor de laatste ontmoeting ontvangt de mentor enkele schriftelijke vragen m.b.t. de situatie op dat moment.
- Na afloop van elk bezoek volgt een (kort) nagesprek/evaluatie. Tevens sturen we na het laatste bezoek een kort verslag op papier met nog enkele adviezen.
- De mentor, docent maakt deel uit van de klas, dus is aanwezig en neemt deel aan de opstelling.
Extra:
- Wij raden je aan om voorafgaand het traject, voor de eerste ontmoeting met je klas een introductie workshop van ongeveer 1 uur voor de mentoren te volgen.
- Het is ook mogelijk een terugkomdag voor de mentoren te plannen.
- We bieden ook een 2-daagse systemische mentorentraining aan!
Voor een groepsopstelling en voor een systemische mentorentraining wordt een offerte op maat gemaakt. Wil je een afspraak maken of eerst meer informatie, neem dan contact op. Graag vernemen we of we iets kunnen betekenen voor jullie.
Aangezien wij niet alle scholen in Nederland kunnen helpen – ook al zouden we dat heel graag doen – staan er op deze site trainers uit het hele land die bij ons de Masterclass ‘Groepsopstellingen in de klas’ gevolgd hebben. Het zijn krachtige professionals met de benodigde systemische kennis en ervaring en op dezelfde wijze werken als wij! Dus…
Vind hier een trainer in jouw buurt!
Benieuwd hoe een groepsopstelling in zijn werk gaat?
Bekijk hier het verslag van een eerste en een vervolg ontmoeting in een 1 VWO klas.