Het is bekend dat ik regelmatig in middelbare schoolklassen kom om groepsopstellingen te doen. Een van de vragen die we altijd stellen, is:
“Wie ervaart er druk op cijfers vanuit ouders?”
ALTIJD gaat de helft tot driekwart van de vingers omhoog.
🥵 “Mijn ouders checken altijd mijn cijfers”
🥵 “Mijn moeder weet soms eerder mijn cijfer dan ik”
🥵 “Als ik een onvoldoende haal, moet ik mijn telefoon inleveren”
🥵 “Als ik op de fiets zit heb ik al stress omdat ik weet dat er een onvoldoende op staat die mijn ouders ook kunnen zien”
Vroeger kon je nog weleens een 4 verzwijgen omdat je daarna dacht: ik haal gewoon een 7 de volgende keer en dan vertel ik die 4 er dan wel bij. Het gemiddelde is dan een 5,5 en dat klinkt toch een stuk beter. Bovendien kon je dan laten zien dat je het zelf had uitgedacht en opgelost. Dit zijn voor een kind belangrijke vaardigheden om te leren.
Tegenwoordig met Magister kan dit allemaal niet meer. Denk er eens over na hoe het voor jou zou zijn geweest als jouw ouders altijd toegang hadden tot de meest recente cijfers? Kinderen vinden dit echt niet fijn.
Ga eens met je kind in gesprek over hoe hij wil dat jullie omgaan met Magister.
✨Het is de middelbareschooltijd van je kind en niet die van jou.
✨Je kind haalt straks het diploma, niet jij.
✨Je kind moet de regie en de intrinsieke motivatie voelen om het te gaan halen.
Straffen op onvoldoendes, belonen op goede cijfers draagt daar ook niet aan bij. “Ik mag geen carnaval vieren als ik geen voldoende haal voor Frans”, zei een jongen laatst.
“Motiveert dat jou?” vroeg ik. Dat was dus totaal niet het geval. Dit kind haalt alleen maar cijfers omdat hij beloond of gestraft wordt thuis, en verliest daarmee zijn eigen verantwoordelijkheid, regie en motivatie uit het oog.
Dus lieve goedbedoelende ouders: Laat Het Los! Als je kind niets vertelt, zie je op een rapport vanzelf of het wel of niet goed gaat. En dan heb je aanleiding om in gesprek te gaan en afspraken te maken die voor je kind werken.
Geef de ruimte die past bij je kind en je kind zal vliegen 🚀